Facebook Whatsapp

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    בן ממשיך וחלוקת משק בירושה

     

    משק חקלאי – נחלה , הינו נכס מיוחד במדינת ישראל אשר להבדל מכל נכס אחר השייך לבעלות מלאה של מי שרכש אותו, הרי שמשק חקלאי רשום בדרך כלל בבעלות רשות מקרקעי ישראל כאשר הסוכנות היהודית והאגודה השיתופית של המושב בו נמצא המשק הם יחד עם הרשות הגורמים המיישבים. בעוד מי שמחזיק בפועל הוא נקרא "בר רשות" אשר זכויותיו במשק בזמן חייו וביתר שאת עם פטירתו, מוסדרים בהתאם להסכם מפורט הקרוי ( הסכם משבצת) זאת בכדי לשמור על המשכיות המתווה החקלאי הטמון במשק, החל עליו גם סעיף מיוחד בחוק הירושה – סעיף 114 .

     

    האם משק מתחלק בין היורשים ?

     

    ראשית כל יובהר כי להבדל מדירת מגורים בה יכולים להיות רשומים מספר בעלים כך קורה רבות בזמן חלקות עיזבון של ההורים , הרי משק לפי הדין יכול להיות רשום על שם אדם אחד ובן/ת זוגו.

    המשמעות כי עם פטירת הורים שיש להם משק ברשותם הוא לא מועבר ברישומים אצל המינהל על שם כל הילדים אלא על שם ילד אחד .

    ככל שההורים בחייהם מינו בן ממשיך שהוא זה שבעיניהם ראוי לטפל במשק אזי המשק יהיה ברשותו ברישומי המינהל ובן ממשיך זה אגב שיכול להיות גם בת וגם נכד או נכדה לא יהיה חייב לפצות את שאר היורשים של ההורים במאומה .

    ככל שלא נקבע בן ממשיך בחיי ההורים וככל שלא נקבע בן ממשיך גם לא בצוואה של מי מהם, אז חל על המשק סעיף 114 לחוק הירושה הקובע כי בית המשפט הוא המוסמך למסור את המשק לאחד היורשים שבעיניו מסוגל לטפל ולקיים את המשק.

    בעבר הייתה מחלוקת האם בר הרשות יכול לקבוע בצוואתו מי יקבל את המשק ככל שלא מונה בן ממשיך הואיל והמשק אינו נחשב כחלק מעיזבונו ועל שאלה זו בתי המשפט בשנים האחרונות יישרו קו והתשובה חיובית בין השאר כעולה מההכרעה בבע"מ 7861/17 פלוני נ' פלוני (פורסם בנבו 18/11/18).

    במקרה זה כאמור לעיל ולהבדל ממינוי בן ממשיך על ידי ההורים אותו יורש המקבל את המשק בהוראת בית המשפט לענייני משפחה יהיה חייב לפצות את יתר היורשים בהתאם לחלקן בשווי המשק על מנת שאכן ישוייך לו .

    כמובן שהיורשים יכולים להסכים למכור את המשק לאדם אחר ולחלקו בתמורה ככל שאיש מהם אינו מעוניין בקבלתו ותשלום תמורה ליורשים .

    יש להעיר כי מכסה כגון מכסת ביצים ו/או עופות המשויכת בדרך כלל למשק חקלאי הינה זכות נפרדת שהאמור לעיל אינו חל עליה כך שגם אם קיימת צוואה בה נקבע מי הבן הממשיך הרי המכסה עדיין תיחשב כחלק מעיזבונו של המנוח ותחולק ככל הנכס אחר בין היורשים בהתאם לשוויה הנפרד מהנחלה .

    וכך הדבר  נקבע בעניין זה בבית המשפט העליון בבע”מ 4937/11 ניסים עמרם ואח’ נגד משה עמרם ואח’

     

    כיצד מטפלים בחלוקת משק בירושה :

     

    ליווי מקצועי של עורך דין לענייני צוואות וירושות העוסק גם בחלוקת משק נחלות ומינוי בן ממשיך הינו חובה לכל הנמצא בסיטואציה זו ויחד עם זאת ליווי של עורך דין או רואה חשבון הבקיא במיסוי בנחלות אף הוא חובה בכדי למקסם את הרווחה בהקשר זה עבור היורשים .

     

    לקביעת פגישת ייעוץ

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר



      דיני צוואות נוספים

      עריכת צוואה

        לרב האנשים ערכית צוואה נשמעת משימה מפחידה משום מה וכאילו המוות מתקרב, אלא שבמציאות צוואה הינה מצרך נחוץ בסיטואציות רבות בכדי לוודא שאחר לכתם מן...

      המשיכו לקרוא >

      לקביעת פגישת ייעוץ

      השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

        קידום אתרים לעורכי דין
        Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support