Facebook Whatsapp

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    משק חקלאי חוק המתנה ודיני הירושה

    המשק או האמא ? מי חשוב יותר?

     

    הקדמה:

     

    כששני הורים מחזיקים משק / נחלה במושב חקלאי (כולל בית, מגרש, מטעים, לול וכו') הרי כשאחד מהם הולך לעולמו השני מקבל לבעלותו הבלעדית את מלוא הזכויות במשק במידי וזאת להבדל מדירה בישוב רגיל שם הכל נקבע על פי חוק הירושה .

    העברת הבעלות במשק המיועדת להתבצע לאחר פטירתו של אדם נעשית בעוד האדם בחיים על ידי מינוי של בן ממשיך אגב שיכול להיות בת ממשיכה או נכד . במקרה זה מי שמתמנה כבן ממשיך לא חייב לשלם ליתר אחיו שום פיצוי בגין קבלת המשק .

     

    מה קורה אם ההורים לא ממנים בן ממשיך בחייהם?

     

    ככל שההורים לא ממנים בחייהם בן ממשיך אזי בית המשפט לאחר פטירת שני ההורים ממנה את הבן הממשיך על פי שיקול דעתו אך מחייב אותו לשלם את שווי המשק ליתר אחיו.

    בעבר לא היה מקובל להעביר זכויות במשק על פי צוואה אך כיום השתנו פני הדברים לאחר שורה של פסקי דין הקובעים כי כן ניתן לעשות כן במקרים המתאימים.

    אגב כך ובהקשר לכתבה להלן יוער כי בדרך כלל חתימה של כל אדם על מסמך ובמיוחד בנוכחות עורך דין מחייבת אותו והטענה כי אותו אדם לא ידע או לא הבין על מה חתם לא מתקבלת אלא רק במקרים חריגים.

    יש לכם משק מבקשים למנות בן ממשיך או לערוך צוואה להורשת המשק ? תתייעצו עם עורך דין לענייני משפחה המומחה במשקים ונחלות .

     

    והנה סיפור אמיתי מאולמו של בית המשפט לענייני משפחה:

     

    עזיזה ומחפוד נישאו בתימן ויחד עלו לארץ ישראל וכאן קיבלו משק באחד מיישוב הדרום אותו עיבדו וטיפחו בעודם  מגדלים את שבעת ילדיהם .

    בשנת 1997 נפטר מחפוד ולתדהמתה של עזיזה היא גילתה שהוא ערך צוואה לפיה הוא ביקש להעביר הבעלות במשק המשותף לידי אחד מילדיהם .

    לאחר מאבק משפטי מתיש בו היו מעורבים כל בני המשפחה נקבע כי לא היתה למחפוד שום זכות להעביר הבעלות במשק על שם כל אדם אחר הואיל וזכותו עוברת אוטומטית לידי אלמנתו עזיזה משכך קבוע בהסכם הנקרא הסכם המשבצת בין המינהל לסוכנות ולאגודה ולפיו הוענקו הזכויות של בר רשות מלכתחילה למחפוד ועזיזה ועל כן המשק הועבר לעזיזה בלבד.

    חלפו להם השנים והנה בשלהי שנת 2009 חותמת עזיזה  על תצהיר שבו היא מתחייבת להעביר את זכויותיה במשק החקלאי לבנה יוסי , תוך כדי ויתור על זכותה לחזור בה מהתחייבותה זו.

    מסתבר כי יוסי ביקש מאמו להגיע לשדרות, שם הוא פגש אותה והסיע אותה בעצמו למשרד של עורכת דין במושב באזור, ובמשרדה היא התבקשה לחתום על מסמכים שונים לרבות צוואה.

    כשעזיזה חזרה לביתה מותשת מהנסיעה החריגה בהיותה בת 86 היא סיפרה לילדיה האחרים כי נסעה לבקשתו של יוסי בכדי להסדיר עניין שימוש במחסן הסמוך לביתה . בירור שעשו האחים העלה כי עזיזה חתמה על מינוי בן ממשיך ועל צוואה התואמת לכך וממש לא כדברי האם שסמכה על אותה עורכת דין בעיניים עצומות בסוברה כי היא דואגת לאינטרסים שלה.

    עזיזה הכעוסה שוחחה עם יוסי והסבירה לו חד משמעית כי לא התכוונה בשום אופן להעביר לו הזכויות במשק ורצונה לעניין זה כי תמורת המשק תחולק בסופו של יום לאחר לכתה מהעולם הזה בין כל ילדיה, והיא ביקשה שישתף פעולה ולפנות יחדיו לעורך דין אחר שידאג לדבר אלא שיוסי התנגד לכך נחרצות ונאחז בחתימת אימו על המסמכים אצל עורכת דינו !!!

    משכך לא היה מנוסה ועזיזה הגישה תביעה בבית המשפט לענייני משפחה באשדוד ושם טענה כי כל המסמכים הנטענים בטלים משלא הוסבר לה תוכנם ולא הבינה את משמעותם .

    יוסי הנסער טען כי אחיו עומדים מאחורי תביעה זו בעודם משפיעים על האמא לשנות את דעתה המוגמרת כעולה מהמסמכים ולפיהם היא ביקשה כי המשק יהיו שלו ושלו בלבד.

    כב' השופטת ענת אלפסי קיבלה את התביעה של עזיזה וקבעה במפורש כי ההתחייבות שלה וכל יתר המסמכים עליהם חתמה בטלים, זאת לאחר שהשתכנעה שעזיזה  סברה בתום לב שהיא מעבירה ליוסי אך ורק הזכות להשתמש במחסן ותו לא.

    כב' השופטת מתחה ביקורת קשה על עורכת הדין של יוסי אשר הודתה למעשה כי הצוואה עליה חתמה עזיזה היתה כבר מוכנה במשרדה מראש לפי בקשתו של יוסי ומבלי ששוחחה מעולם עם עזיזה שאף את זכותה למגורים לכל ימי חייה במשק נשללה ממנה ללא ידיעתה !!!!

    עוד הדגישה השופטת כי יוסי בעצמו טען כי אימו "בובה על חוט" של אחיו ובאותה מידה היתה גם שלו ועשתה כדבריו ולא כרצונה האמיתי בעודו מנסה להסתיר מאחיו עצם הנסיעה והחתימה של אמו מעיניהם. השופטת הוסיפה לגבי התנהלותו של יוסי כי "נראה היה כי על פי סולם הערכיפ של הנתבע זכייתו בנכס חשובה יותר מבריאותה של אמו " .

    בסוף פסק הדין השופטת שכאב לה על האם שנגררה להליכים משפטיים מאז פטירת בעלה המנוח ביקשה להעביר מסר לילדים רודפי הבצע וכתב שראוי לילדים כי בערוב ימיה של אמם, יסבו לה מעט נחת בכך שיניחו הצידה מאבקי הממון .

    סוף דבר : התביעה התקבלה, המשק נשאר לאם, והבן חויב לשלם הוצאות משפט בסך 25,000 ₪ .

     

    מחפשים עורך דין ירושה וצוואות בצפון ?

     

    עורך דין המאם חליחל , עורך דין מומחה ירושה וצוואות  ,עורך דין מומלץ ירושה וצוואות בצפון עם ניסיון רב שנים בתחום  שידאג לתת לכם מענה מקיף למימוש מלוא הזכויות שלכם לפי החוק  .

    לקביעת פגישת ייעוץ

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר



      מאמרים נוספים

      חלוקת רכוש

        רכושם של בני הזוג מחולק בהתאם לחוק יחסי ממון התשל"ג –1973 הקובע ברמה העקרונית חלוקה שוויונית של נכסי בני הזוג שנצברו בזמן הנישואין ללא כל...

      המשיכו לקרוא >

      הסכם גירושין ושלום בית ?!

                                   חזרתם לשלום בית? ומה עם הסכם הגירושין!   הקדמה :   חייהם המשותפים של בני זוג נשואים מסתיימים בדרך כלל כשהם מתגרשים זמ"ז , מחלקים את רכושם המשותף ומסדירים...

      המשיכו לקרוא >

      לקביעת פגישת ייעוץ

      השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

        קידום אתרים לעורכי דין
        Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support