Facebook Whatsapp

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    פירוק שיתוף בבית בזמן גירושין

     

    מה זה פירוק שיתוף במקרקעין ?

     

    פירוק שיתוף היא זכות המוענקת לכל שותף במקרקעין לממש את החלק שלו בכנס בכל עת כך לפי סעיף 37 לחוק המקרקעין . אותו דין למעשה חל על בני זוג נשואים בעת משבר כל אחד מהם יכול ויבקש מבית המשפט להורות על פירוק שיתוף במקרקעין בכדי לקבל את חלקו בתמורת הבית המשותף .

     

    האם יש הגנה נגד פירוק שיתוף במקרקעין ?

     

    התשובה בכללי היא שלילית וכמעט ואין כל הגנה נגד תביעה זו גם ביחסי בין זוג שבהליכי גירושין למעט במקרה של חוסר תום לב כאשר בית המשפט מתרשם כי הפירוק מועד רק לפגוע בצד שכנגד . כמו כן בית המשפט מוסמך בהתאם לסעיף 41 לחוק המקרקעין לעכב את המכירה כדי להבטיח מדור הקטינים אך זאת יעשה במשורה ולזמן מוגדר מראש . זאת ועוד בהתאם לחוק יחסי ממון בית המשפט כן מסומן לשקול עיכוב הפירוק משיקולי צדק והבטחת רווחת הקטינים .

     

    איפה תובעים פירוק שיתוף

     

    בדרך כלל בבית המשפט לענייני משפחה אך גם ניתן לעשות כן בבית הדין הרבני במסגרת תביעה לגירושין כרוכה יחד עם זאת בבית הדין יתכן ויהיה עיכוב במימוש הפירוק עד לסידור הגט מה שלא יכול לקרות בבית המשפט לענייני משפחה. אגב כך לאישה בלבד זכות לבקש דווקא מבית הדין הרבני למנוע את פירוק השיתוף במקרקעין בטענה של הבטחת מדור ספיצפי זכות המוקנית לאישה כל עוד יש סיכוי לשלום בית.

     

    איך בדיוק מתנהל התהליך של פירוק השיתוף ?

     

    ככל ששני בני הזוג לא מסכימים בינם לבין עצמם למכירה מרצון חופשי של הנכס המשותף , בית המשפט ממנה כונס נכסים בדרך כלל עורכי הדין של הצדדים לצרכי מימוש הבית בשוק החופשי לכל המרבה במחיר מתו ך העיקרון של "למקסם את הרווח" ולאו דווקא למכור בזול כאשר למעשה הכונסים מחליפים את בעלי הנכס בכדי כן לאפשר חתימה על הסכם שעשה שיש קונה במחיר ריאלי שיוצע ובדרך כלל לא פחות מהשמאות שתוגש לבית המשפט , שכר הכונס עומד על כ- 4% משווי התמורה.

     

    כך גם פסק ביהמ"ש לענייני משפחה בתל אביב (כב' השופט י. גייפמן) בתמ"ש 17821/96 עשירה סלומון נ' אליהו סלומון (פורסם בפ"ד) :

     

    "דרך הביצוע של דין קדימה בהליך פירוק שיתוף של דירת מגורים, בין שהזכויות אובליגטוריות והפירוק על פי דיני המיטלטלין ובין שהזכויות קנייניות והפירוק על פי דיני המקרקעין יהיה כדלקמן : הדירה תוצא למכירה להתמחרות חיצונית לאחר הגשת חוו"ד שמאי. תישמר לבן הזוג זכות קדימה לרכוש את חלקו של בן הזוג האחר על פי תנאי השוק – בסכום הגבוה ביותר שיוצע בהתמחרות החיצונית. בדרך זו מוגנים שני אינטרסים : האינטרס לבצע את המכירה בהקדם האפשרי במחיר הגבוה ביותר והאינטרס להגן על זכות הקדימה של בן הזוג. דרך זו יעילה וצודקת לביצוע הליך המכירה וכו'.

    מתן הצעה על ידי בן זוג לאחר הגשת חוו"ד שמאי בלבד מאריכה את ההליך שלא לצורך, אינה מבטיחה את ביצוע המכר לאור הוראת סעיף 103(א) לחוק המקרקעין ואינה מגינה כראוי על האינטרס של השותף הנוסף לבצע את המכר במחיר הגבוה ביותר האפשרי.

    יש לשלב את הוראת סעיף 101 לחוק המקרקעין עם הוראת סעיף 40 לחוק המקרקעין ולהורות על מכירה במרבה במחיר כאשר תישמר לבן הזוג זכות קדימה לרכישת הנכס בסכום הגבוה ביותר שיוצע".

     

    בעניין זה ראה ע"א 4358/01 בר – אל פ"ד 5 עמודים 862 כב' הנשיא ברק קובע שם כי :

     

    "בבואו לדון בסכסוך שלפניו מתעוררות מטבע מהותו של בית המשפט לענייני משפחה, שאלות משפטיות מתחומים שונים. הגישה הראויה הינה כי יש לאפשר לבית המשפט מרווח של גמישות דיונית בבואו להכריע בדבר הדרך הטובה ביותר לפתרון הסכסוך בין המתדיינים בפניו. מכאן המסקנה כי בית המשפט לענייני משפחה יכול בנסיבות המתאימות לעכב ההוראה על פירוק בדירת המגורים בין בני הזוג אם ברצונו להגיע למצב שבו כל עניינם של בני הזוג יוסדר באופן כולל"

     

    ראה גם תמ"ש ת"א 97000/97 שם נקבע כי :

     

    "שגם אם לבן הזוג שמורה הזכות לדרוש את פירוק השיתוף בדירת המגורים מכוח ההוראות הכלליות של חוק המקרקעין, אין זה פירוק שיתוף רגיל. במשפחה זו בשים לב לכך כי בפירוק השיתוף המגורים בדירה בת 2 חדרים, יוותרו האשה והבן הקטין ללא קורת גג  נאותה, יש להפעיל את שיקול דעת רחב, בדבר המועד בו יבוצע הפירוק. לפיכך נדחה מועד ביצוע פירוק השיתוף למועד איזון המשאבים בין בני הזוג, אך בהגיע הקטין לגיל 18, המוקדם בין שני המועדים".

     

    האם יש זכות קדימה לבני הזוג לרכישת הנכס?

     

    בהחלט על פי סעיף 101 לחוק לבני הזוג עומדת זכות קדימה לרכישת חלקו של רעהו אך זאת ככל שמי מהם ישווה את הצעתו להצעה הגובה ביותר שתוצע בשוק החופשי וככל ששני הצדדים יבקשו לרכוש את הנכס תיערך ביניהם התמחורת מכרעת.

     

    מחפשים עורך דין ענייני משפחה מומלץ בצפון ?

    עורך דין המאם חליחל , עורך דין מומחה בענייני משפחה וגירושין  ,עורך דין מומלץ בדיני משפחה בצפון ידאג לתת לכם מענה מקיף שלא תפספסו זכויות לפי החוק  . המאם חליחל עורך דין ונוטריון מומחה בדיני משפחה וגירושין בצפון לקבלת יעוץ משפטי מקצועי משרד עם ניסיון רב שנים בתחום  .

     

     

     

    לקביעת פגישת ייעוץ

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר



      מאמרים נוספים

      לקביעת פגישת ייעוץ

      השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

        קידום אתרים לעורכי דין
        Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support