Facebook Whatsapp

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    חוק יחסי ממון- פנסיה מוקדמת וקצבת נכות

     

    מה קצבת נכות ופנסיה ברי איזון במסגרת איזון המשאבים בין בני זוג?

     

    הקדמה:

     

    חוק יחסי ממון בישראל משנת 1973 ופסיקת בית המשפט העליון כבר קבעו מקדמת דנא כי  זכויות סוציאליות ( פיצויי פיטורין, קרנות השתלמות, קופות גמל, פדיון ימי חופשת מחלה, מענק פרישה ופנסיה כולל פנסיה מוקדמת ) המגיעות לאחד מבני הזוג עקב פרישתו מעבודה ואשר נצברו במהלך הנישואין הם רכוש משותף שיש לחלקו בחלקים שווים.

    בדרך כלל בתי המשפט נעזרים במומחה הקרוי אקטואר אשר עורך שומה כוללת של כל הזכויות והחובות של בני הזוג לצרכי חלוקה שוויונית.

    כלל ידוע כי זכויות עתידיות ישולמו רק בעתיד ואין חובה כי בן הזוג ישלם את חלקו של רעהו בטרם הוא מימש בעצמו את הזכויות. וכך פנסיה חודשית למשל מחלוקת חודש בחודשו .

    במקרים חריגים ומיוחדים הנקבעים עפ"י שיקול דעתו של בית המשפט או בית הדין ניתן יהיה לקבוע כי חלק מזכויות אלו לא יאוזן בין השניים וכי יישארו בבעלותו של הצד הרשום בלבד.

    יוער כי עד סוף שנת 2014 המצב המשפטי חייב את הצד הזכאי לפנסיה מהצד האחר "לרדוף" אותו אישית בהליכי הוצל"פ שלא תמיד עזרו כי לפי החוק "היבש" אי אפשר היה לעקל פנסיה של אדם אלא רק בגין חוב מזונות .

    מאז 8/14 השתנה המצב המשפטי בתכלית הואיל ונחקק חוק חשוב ביותר שרצוי שכל הנמצאים בהליכים או אף אלו שנמצאו בעבר להכיר אותו היטב הואיל והחוק קבע לראשונה זכות ישירה של מי שזכאי לפנסיה מרעהו לקבל את הסכום החודשי ישירות מקרן הפנסיה וכך אגב לגבי קופת גמל קרן השתלמות וכו' ובכך נמנע מצב של מאבק משפטי לנצח לצרכי הגביה בפועל .

    אגב כך החוק גם מעניק כיום להבדל מהעבר זכויות פנסיה גם לאחר מוות של מי מבני הזוג למרות הגירושין . אמנם יש לפעול בדרך הנכונה כדי להבטיח ביצוע הוראות אלו החלות בחלקן גם על בני זוג שהתגרשו אף לפני חקיקת חוק זה ומומלץ להיוועץ בנידון כבר היום.

     

    והנה לדוגמא מקרה חריג שהוכרע בבית משפט לענייני משפחה :

     

    יוסי וחנה התגרשו בשנת 2008 אחרי נישואין ארוכים במהלכם הביאו לעולם שלושה ילדים.

    יוסי אשר נפצע בעת שירותו הצבאי ונקבעה לו דרגת נכות של 55% קיבל עוד בטרם נישא לחנה קיבצת נכות ממשרד הביטחון אותה הפקיד בחשבון פרטי על שמו .

    במהלך נישואי הצדדים קיבל יוסי רכב נכה אשר שוויו המרבי שולם ע"י משרד הביטחון בנוסף להלוואה קטנה יחסית ששולמה בתשלומים מחשבונו  שלו בו הופקדה קצבת הנכות הנ"ל.

    בטרם התגרשו הצדדים, יצא יוסי לפנסיה מוקדמת בשל מצבו הבריאותי והחל מקבל פנסיה מוקדמת ממקום עבודתו בסך של כ- 6000 ₪ בחודש. במקביל חנה ממשיכה לעבוד במקום מסודר ומשתכרת סך של 15000 ₪ בחודש.

    חנה הגישה תביעה לבית המשפט לענייני משפחה בחיפה וביקשה לחייב את יוסי לשלם לה חצי מקצבת הנכות / חצי מהפנסיה / חצי משווי הרכב / וחצי משווי הכספים בחשבון שלו אליו הוא צירף אותה במהלך חייהם המשותפים .

    כב' השופטת אלה מירז דחתה את כל דרישותיה של חנה אחת לאחת, כאשר היא בחנה את טענות שני הצדדים וההוכחות שהגישו בפניה, והיא קבעה באופן חד משמעי כי קצבת הנכות הינה עפ"י דין רכושו הבלעדי של יוסי משאין מדובר ברכוש אלא בפיצוי נזקי גוף ולא היה כל מקום לתבוע חלק בה . עוד נקבע כי הרכב ניתן ליוסי לאור נכותו בעוד שווי הארי מומן ע"י המדינה ואילו ההפרש ע"י יוסי מאותה גמלת נכות שממילא לא מגיעה לחנה כאמור.

    כב' השופטת אף קבעה כי חרף צירופה של חנה לחשבונו של יוסי דבר שברגיל מעניק זכויות שוות בו מכח חוק המתנה , הוכח כי נעשה בו שימוש אך ורק על ידי יוסי ומעולם לא הייתה כל הפקדת כספים מטעם חנה, והיא קיבלה את טענותיו של יוסי כי חנה צורפה אך ורק למקרי חיום שתוכל לפעול בחשבון אם חלילה הוא לא יוכל ובלי כל כוונת שיתוף או הענקת מתנה , ומשכך נפסק כי כל הכספים בחשבון הם של יוסי בלבד.

    כב' השופטת שכנראה כעסה על רדיפת הבצע של חנה קבעה אף תוך כדי הפעלת שיקול דעת לשם עשיית צדק כי חנה אינה זכאית לחלקה בפנסיה המוקדמת בשל הכנסתה ומצבו של יוסי , וזאת למרות שהחוק והפסיקה קבעו כי פנסיה מוקדמת אכן משותפת היא , אך במקרה חריג זה ועפ"י שיקול הדעת שניתן לבית המשפט היא קבעה כי רק עם הגיע שני בני הזוג לגיל פנסיה רגילה ( ולא מוקדמת ) יתחלקו בשתי הפנסיות של שניהם.

    סוף דבר: טוב לתבוע מה שמגיע וגרוע מאד לתבוע מה שלא מגיע כי השופט לפני הכל הוא אדם שיש לו שיקול דעת אנושי ולא רק משפטי.

     

    מחפשים עורך דין ענייני משפחה מומלץ בצפון ?

    עורך דין המאם חליחל , עורך דין מומחה בענייני משפחה וגירושין  ,עורך דין מומלץ בדיני משפחה בצפון ידאג לתת לכם מענה מקיף שלא תפספסו זכויות לפי החוק  . המאם חליחל עורך דין ונוטריון מומחה בדיני משפחה וגירושין בצפון לקבלת יעוץ משפטי מקצועי משרד עם ניסיון רב שנים בתחום  .

     

    לקביעת פגישת ייעוץ

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר



      מאמרים נוספים

      לקביעת פגישת ייעוץ

      השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

        קידום אתרים לעורכי דין
        Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support