Facebook Whatsapp

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    השפעה בלתי הוגנת- ביטול צוואה

     

    השפעה בלתי הוגנת

     

    השפעה בלתי הוגנת היא מונח משפטי המהווה אחת מהטענות השכיחות ביותר בעת הגשת התנגדות לצוואה של אדם שנפטר . כידוע אין די בעריכת צוואה כדי שתהיה בת תוקף אלא שלאחר פטירת המצווה שומה לקבל צו הנקרא צו קיום צוואה הניתן בדרך כלל על ידי הרשום לענייני משפחה על ידי הגשת בקשה מתאימה כאשר אם יש בעל עניין המתנגד לצוואה מכל טעם שומה עליו להגיש התנגדות תוך 15 ימים מיום פרסומה ברשומות וככל שיעה שכן הנושא עובר להכרעת בית המשפט לענייני משפחה.

     

    השפעה בלתי הוגנת ורצון המת

     

    כלל ברזל הוא כי יש לכבד את רצונו של המת ועל כן לא בנקל בית משפט יקבל התנגדות שמטרתה לבטל את הצוואה של המת , אלא שהשאלה היא האם באמת הצוואה משקפת את רצונו האמתי של המנוח או שמא קיים פגם בעריכתה הפוגע בצוואה כגון זיוף צוואה , אי כשירות לעריכת צוואה, מעורבות בעריכת צוואה, עושק ועוד וכמובן גם השפעה בלתי הוגנת , מצבים שככל שיוכחו יביאו לביטול הצוואה ונחוץ לכם עורך דין מומחה בדיני ירושה וצוואות.

     

    מה הכוונה בהשפעה בלתי הוגנת?

     

    לא כל השפעה נחשבת בלתי הוגנת אלא השפעה שאכן גרמה למצווה לערוך צוואה שהיא לא ממש מרצונו הטבו וקיימים תנאים הקבועים בפסיקת בתי המשפט כמעין מבחן לעצם קיום ההשפעה הבלתי הוגנת כגון מצב המצווה, התלות של המצווה במי שהשפיע עליו, הקשר של המצווה עם יתר היורשים ועוד כאלו שהוכחתם מוטלת על המתנגד לקיום הצוואה כל עוד לא נפל בה פגם אחר והצוואה תקינה על פניו .

     

    בהלכה הפסוקה נקבעו אבני בוחן ומבחני עזר לבחינת קיומה או היעדרה של פ"ד, השפעה בלתי – הוגנת {ראה למשל דנ"א 1516/95 מרום נ' היועמ"ש נב (2), 813 (1998)}.

    האם המצווה היה עצמאי בתקופה הרלוונטית, מבחן התלות והעצמאות(א) הן מבחינה פיזית והן מבחינה שכלית – הכרתית. ככל שהמצווה לא היה עצמאי באחד מהשניים, תחזק הנטיה לקבוע כי היתה תלות.

    באם המצווה לא היה עצמאי, יש לשאול מי הוא זה, מבחן התלות והסיוע (ב) אשר סייע לו להתגבר על מגבלותיו ולבחון את טיב הסיוע, היקפו ומידת התלות באדם שסייע למצווה להתגבר על מגבלותיו. כאשר הנהנה הוא המסייע העיקרי {או הבלעדי} מתגבר החשש כי קיימת תלות.

    האם למצווה היו קשרים עם, מבחן הקשר של המצווה עם אחרים (ג) אחרים. ככל שיתברר כי בתקופה הרלוונטית היה המצווה מנותק מאחרים או שקשריו היו מועטים, תתחזק ההנחה כי מתקיימת תלות.

    מעורבות הנהנה בעריכת הצוואה, אף אם, מבחן נסיבות עריכת הצוואה (ד) אינה מגיעה לכדי מעורבות לפי סעיף 35 לחוק הירושה, יכולה ללמד על השפעה בלתי – הוגנת. מבחן זה אינו עומד ברשות עצמו, אלא הוא מבחן משנה אשר יכול לסייע בקבלת מסקנה בדבר קיומה של השפעה בלתי – הוגנת, במקום בו המבחנים האחרים מכוונים למסקנה כי קיימת תלות.

     

    האם כל מעורבות בעריכת הצוואה נחשבת פסולה ?

     

    לא . במקרים בהם למשל יורש מלווה את המצווה או אף קובע עבורו פגישה במשרד עורכי דין וכל עוד לא נטל חלק בזמן אמת בעריכת הצוואה עצמה או התערב בתוכנה אין כל פסול בליווי זה על פניו ולא ניתן להסתמך רק על בסיס טענה זו לביטול הצוואה .

     

    מחפשים עורך דין ירושה וצוואות מומלץ?

    עורך דין המאם חליחל , עורך דין מומחה בדיני ירושות וצוואות  ,עורך דין מומלץ בדיני צוואות וירושות ידאג לתת לכם מענה מקיף שלא תפספסו זכויות לפי החוק  . המאם חליחל עורך דין ונוטריון מומחה בדיני צוואות וירושות בצפון לקבלת יעוץ משפטי מקצועי משרד עם ניסיון רב שנים בתחום  .

     

     

    לקביעת פגישת ייעוץ

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר



      מאמרים נוספים

      בקשה ליישוב סכסוך

        סכסוכי משפחה הם רבים ומגוונים הבולטים בהם הם הליכי הגירושין וכל הכרוך בהם , אך גם סכסוכים בין אחים, בין הורים לילדיהם, בין עוד קרובי...

      המשיכו לקרוא >

      לקביעת פגישת ייעוץ

      השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

        קידום אתרים לעורכי דין
        Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support