Facebook Whatsapp

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    חוק יחסי ממון – האם בגידה פוגעת בחלוקת הרכוש

    נתפסה על חם במיטה ב"ביתו" של הבעל- עדיין זכאית לחצי בית 

     

    הקדמה 

     

    חוק יחס ממון בין בני זוג קובע כי רכוש שנצבר בזמן הנישואין הוא משותף ואילו רכוש שהיה לי מהצדדים עובר לנישואין אינו כזה .

    יחד עם זאת בפסיקת בתי המשפט בעיקר תקדימים מפתחו של בית המשפט העליון שהלכה למעשה משלימים את החסר בחוק "היבש" נקבע לא אחת כי ככל שמוכחת כוונת שיתוף בנכס חיצוני קרי נכס שעל פניו אינו משותף הוא אכן מוכר כבר איזון בין הצדדים בזמן הנישואין.

    אחת מהסיבות הנפוצות לפירוק התא המשפחתי היא הבגידה של בן את בת הזוג והשאלה היא האם יש למעשה הבגידה משמעות בחוק ? קרי האם אדם שנבגד זכאי לפיצוי מהבוגד בגין הנזק הנפשי שנגרם לו כתוצאה מהבגידה ?

    במקרה של אלימות לדוגמא זכאי הצד הנפגע לפיצוי ואף משמעותי מהצד האלים לאור הנזק שנגרם לו ואין עוררין על כך , ברם במקרה של בגידה התשובה היא שונה ולמעשה הצד הנבגד לא יכול לתבוע פיצויים בגין הבגידה בו והשלכותיה חמורות ככל שיהיו.

    כאן המקום לציין כי לבגידה יש משמעות בהיבטים אחרים אך לא בהיבט של פיצוי נזיקי כך לדוגמא אישה הבוגדת בבעלה מפסידה את מזונותיה ( מזונות אישה ולא מזונות ילדים ) וכמובן שהיא מפסידה את כתובתה ומאידך גבר הבוגד באשתו יחויב בכתובתה.

    רק לאחרונה פרסמתי כתבה מעניינת לפיה הוכרעה מחלוקת בבית המשפט העליון בשאלת חלקו של בן או בת הזוג ברכוש המשוף במקרה של בגידה , שם הוכרע חד משמעית כי התשובה שלילית וחוסר הנאמנות אינו פוגע כהוא זה בשאלת השיתוף ברכוש של בני הזוג .

     

    והנה הסיפור מפתחו של בית המשפט לענייני משפחה  :

     

    יורם ונטע בני זוג טריים יחסית מזה כשש שנים הוריהם של שני ילדים קטינים, הגיעו לפתחו של בית המשפט לאחר שיורם שחשד כי אשתו רועה בשגות זרים אכן הצליח להפתיע אותה בקללתה בעודה מקיימת יחסים עם גבר זר במיטתם בעודו מצוייד במצלמה ושני עדים שהתלוו אליו .

    מרב בושה נטע הייתה מוכנה לוותר על כל זכויותיה הכספיות למעט מזונות ילדים, כל זאת רק שיורם יתרצה ויניח לה לנפשה אלא שהוא מתוך כאב אמיתי לא רצה לשמוע את מוצא פיה .

    יורם לא שיער כי דווקא בבית המשפט מצבו המשפטי יהיה רע יותר מאשר הצעתה של נטע בשעת מצוקה ועל כך האו כנראה יתחרט לעד.

    בחלוף זמן מצפונה של נטע כבר לא העיק עליה והיא אזרה אומץ ודרשה מלוא הזכויות המגיעות לה כולל חלקה בבית מגורים בו גרו הצדדים ואשר נרכש אכן על ידי יורם לבדו מספר שנים טרם הניושאין א, אך במהלכן הוא שופץ באופן מסיבי מלבד תשלומי משכנתא משמעותיים ששולמו מהתא המשפחתי המשותף.

    יורם דחה את טענותיה של נטע על הסף וטען כי לכל היותר מגיע לה חלקה בשיפוץ הקל לטענתו שבוצע בניגוד לטענותיה של נטע, הגם שלדידו אינה ראויה לקבל גבר ולא חצי דבר לאחר שבגדה בו ובעוד במיטתם בתוך ביתו שלו דבר שאין משפיל ממנו .

    כב' השופטת עפרה גיא מבית המשפט למשפחה באשדוד קבעה שנטע הצליחה להוכיח ״דבר מה נוסף״ המעיד על כוונת שיתוף ספציפית בדירה כדרישת הפסיקה של בית המשפט העליון .

    השופטת קבעה כי מחומר הראיות שהונח בפניה עלה כי המשכנתא  אכן שולמה מחשבון משותף של הצדדים וכי נטע השתתפה בכ-20% מגובהה  המשכנתא הכולל .

    כמו כן קבעה השופטת כי השיפוץ שנעשה היה אכן  משמעותי בין השאר כעולה מעדות יורם עצמו לרבות החלפת חלונות, דלתות, מערכת מיזוג, מקלחות ושירותים, ומטבח חדש שלא היה חולק כי אביה של נטע מימן את עלותו המלאה .

    השופטת דחתה על הסף את הניסיון של יורם להשפיל את נטע בשל בגידתה ו"להענישה" בגין כך .

    כב' השופטת הוסיפה כי אורח החיים של הצדדים תומך בכוונת השיתוף עת הוכח לשיטתה כי בני הזוג נשאו בנטל הכלכלי במהלך החיים המשותפים במאמץ משותף כאשר משכורותיהם נכנסו לחשבון המשותף ובתקופה שהאיש לא עבד, פרנסה האישה את התא המשפחתי.

    באשר לבגידה הבהירה כב' השופטת כי: "אי נאמנות מינית אינה מהווה נסיבה שיש בכוחה לשלול בדיעבד זכויות שהתגבשו" . השופטת הטעימה כי הצדדים היו נשואים  6 שנים לפני מועד גילוי הבגידה כאשר כוונת השיתוף התגבשה שנים קודם לבגידה, עם תכנון וביצוע השיפוץ בדירה, הצטרפותו של יורם לחשבון הבנק של נטע ונטילת הלוואות לטובת השיפוץ.

    השופטת סיכמה כי אמנם תקופת המגורים המשותפים בדירה קצרה יחסית אך הנסיבות האחרות מטות את הכף לטובת נטע כך שיש להכיר בזכויותיה .

    למען הסר ספק אין פסק דין זה קובע חד משמעית כי בכל מקרה אחר כן תחולק דירה טרם הנישואין בחלקים שווים ולא מעט מקרים אכן בהם בתי המשפט פסקו סכום גלובלי בגין ההשקעה בפועל או השבחת הנכס ולאו דווקא בעלות משותפת בו , וכאן המקום לציין כי כל מקרה נבחן לגופו .

     

    מחפשים עורך דין ענייני משפחה מומלץ בצפון ?

    עורך דין המאם חליחל , עורך דין מומחה בענייני משפחה וגירושין  ,עורך דין מומלץ בדיני משפחה בצפון ידאג לתת לכם מענה מקיף שלא תפספסו זכויות לפי החוק  . המאם חליחל עורך דין ונוטריון מומחה בדיני משפחה וגירושין בצפון לקבלת יעוץ משפטי מקצועי משרד עם ניסיון רב שנים בתחום  .

     

     

    לקביעת פגישת ייעוץ

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר



      מאמרים נוספים

      לקביעת פגישת ייעוץ

      השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

        קידום אתרים לעורכי דין
        Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support