Facebook Whatsapp

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    היקף העיזבון – מה דינו של שותף בחשבון של המנוח

     

    האם שותף בחשבון נחשב גם בעלים בו לאחר פטירה של בעל החשבון?

     

    הקדמה:

     

    לא מעט אנשים מבוגרים נוהגים לצרף לחשבונם בבנק את שמו של אדם אחר בדרך כלל אחד הילדים. המטרה העיקרית היא לצרכי סיוע והקלה בניהול החשבון על רקע בעיות ניידות וכו' אלא שפעולה פשוטה לכאורה זו עלולה להיות בעלת משמעות מרחיקת לכת .

    ומדוע כך ? עצם צירופו של אדם לחשבון עלולה להיחשב כהענקת מתנה בחיים מצד בעל החשבון משמע הענקת מחצית הכספים במיידי לשותף הטרי.

    בנוסף לכך, לאחר פטירת בעל החשבון, טוען השותף השמח בחלקו כי הוא בעלים של מחצית מהזכויות בחשבון מכח היותו שותף ורק המחצית השנייה מיועדת ליורשיו של המנוח.

    גם יורשיו של השותף במידה וילך לעולמו בטרם פטירת בעל החשבון יכולים לתבוע את בעל החשבון התמים בטענה כי מחצית מכספו הם של המנוח .

    על מנת להבין את סיפור השבוע צריך להבהיר כי מי שמתכוון להעניק רכוש כזה או אחר לרעהו רק לאחר פטירתו ולא בחייו שומה עליו לעשות כן רק באמצעות צוואה  ולא ניתן להעניק מתנה שתוקפה לאחר המוות בדרך אחרת מלבד צוואה .

     

    והנה סיפור אמיתי מפתחו של בית המשפט לענייני משפחה:

     

    מסעודה ז"ל הייתה אישה ערירית שמלבד אחותה פורטונה הקשישה אף היא, היו לה ארבעה אחיינים מאחיה הבכור שהלך לעולמו לפני זמן רב .

    כשנה בטרם פטירתה של מסעודה היא צירפה לחשבונה את פורטונה כשותפה בחשבון. מסעודה לא חתמה על שום מסמך בנידון וגם לא ערכה צוואה.

    סמוך לאחר פטירתה ביקשו אחייניה של מסעודה צו ירושה כאשר אין חולק כי היורשים על פי החוק הם אחיה של מסעודה והואיל ואחיה נפטר הרי ילדיו נכנסים בנעליו ומקבלים את חלקו – מחצית הזכויות- ואילו המחצית השניה עוברת לפורטונה.

    פורטונה רותחת מזעם מגישה תביעה לבית המשפט לענייני משפחה בחיפה בטענה כי מחצית מהכספים בחשבון הם שלה הואיל ומסעודה נתנה לה אותם במתנה בחייה מעצם צירופה לחשבון, ועל כן רק החצי השני עובר ליורשים משמע היא זכאית ל 3/4 ואילו אחייניה זכאים לרבע בלבד.

    בית המשפט קבע כי הצדק עם פורטונה שפרצה בחגיגות קולולו בתוך אולם בית המשפט אלא ששמחתה לא ארכה מאחר ואחייניה החליטו להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה שקיבל את טענותיהם וקבע כי לא הייתה כל הוכחה לכוונה לשתף את פורטונה בכספים בזמן חייה של מסעודה, וכי צירופה היה טכני לחלוטין ולכן היא זכאית רק למחצית הכספים כיורשת ותו לא.

    פורטונה לא פראיירית החליטה ללמד את אחייניה לקח והגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון בתקווה כי ישנה את רוע הגזירה של בית המשפט המחוזי ויקבע בחזרה את אשר קבע בית המשפט למשפחה .

    ברם לצערה ולדאבונה כה רב של פורטונה, בית המשפט העליון דחה את בקשתה והותיר על כנה הכרעת בית המשפט המחוזי משמע אחייניה זכו במבוקשם.

    כב' השופט ניל הנדל מבית המשפט העליון סתם את הגולל בפני פורטונה ודחה על הסף כל טענותיה אחת לאחת הן בהעדר כל הוכחה שאכן מסעודה ז"ל התכוונה לתת הכספים במתנה לפורטונה בעודה בחייה והן בנוגע לטענה כי התכוונה לעשות כן לפחות לאחר פטירתה ובהעדר כל צוואה והבהיר שצוואה היא הערובה הטובה ביותר להבטיח את שרצונו של המוריש יכובד לאחר מותו.  כמו כן נקבע כי מי שטוען כי שהפך לשותף בחשבון חייב להוכיח כי הייתה כוונת שיתוף בזמן החיים של בעל החשבון.

    בשורה התחתונה : פורטונה איבדה את אחותה, איבדה גם מחצית מכספי החשבון ואיבדה כמובן את הקשר הטוב עם אחייניה רק בשל רדיפת בצע דברים שמעולם לא היו מתרחשים אם מסעודה ז"ל הייתה מבהירה בכתב את מהות צירופה של אחותה לחשבון בטרם הצירוף או שהייתה עורכת צוואה ובה היא מבהירה את רצונה חד משמעית.

     

    מחפשים עורך דין ענייני ירושה וצוואות בצפון ?

    עורך דין המאם חליחל , עורך דין מומחה בדיני ירושות וצוואות  ,עורך דין מומלץ בדיני צוואות וירושות ידאג לתת לכם מענה מקיף שלא תפספסו זכויות לפי החוק  . המאם חליחל עורך דין ונוטריון מומחה בדיני צוואות וירושות בצפון לקבלת יעוץ משפטי מקצועי משרד עם ניסיון רב שנים בתחום  .

     

    לקביעת פגישת ייעוץ

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר



      מאמרים נוספים

      לקביעת פגישת ייעוץ

      השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

        קידום אתרים לעורכי דין
        Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support