Facebook Whatsapp

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    חלוקת פנסיה בין בני זוג – עורך דין ענייני משפחה

    חלוקת פנסיה בין בני זוג

     

    חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע כי כל זכות שנצברה במהלך הנישואין היא משותפת בחלקים שווים בין שני הצדדים כל עוד לא נתקבלה במתנה או בירושה . בין כלל הזכויות גם זכויות סוציאליות שמי מבני הזוג צבר בין היתר פיצויי פיטורין, קופות גמל קרן השתלמות , ואף ימי מחלה שלא נוצלו ובוודאי גם כספי פנסיה.

     

    חלוקת פנסיה בן בני זוג – איך זה מתבצע ?

     

    עד לשנת 2014 למעשה מי שזכאי לקבל חלק מהפנסיה של רעהו , היה מגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני שבסופו היה נקבע פסק דין שלמעשה מחייב באופון ישיר את בן הזוג הרשום באותה קרן פנסיה לשלם ישירות לבן הזוג השני את חלקו , אלא שבשנת 2014 השתנו סדרי עולם עם חקיקת חוק חדש וחשוב .

     

    מה זה החוק לחלוקת זכויות פנסיה בין בני זוג שנפרדו 2014 ?

     

    החוק למעשה קובע כי מי שישלם את חלקו של בן הזוג הלא רשום תהיה קרן הפנסיה עצמה באופן ישיר ולא בן הזוג , והדבר מבטיח את התשלום בפועל היות ובעבר בן הזוג למשל הבעל הרשום בפנסיה יכל בפועל שלא לשלם ואז האישה הייתה נוקטת בהליכי הוצאה לפועל שלא תמיד סייעו מן הטעם הפשוט כי לא היה ניתן עיקול על קצבה כגון פנסיה על פי חוק ההוצאה לפועל והלכה למעשה ההחלטה הייתה על הנייר בלבד.

     

    מה עוד נשתנה בחוק לחלוקת זכויות פנסיה בין בני זוג?

     

    עוד שינוי דרסטי מלבד חיוב קרן הפנסיה באופן ישיר לשלם את החלק היחסי של הפנסיה לבן הזוג האחר , הרי כיום מאז החוק החיוב הוא לכל ימי חיי בן הזוג הזכאי לחלק זה ולא כבעבר שהחיוב היה אישי כנגד אותו עמית בקרן פנסיה מה שגרם לכך שעם פטירת הבעל למשל הופסקה הפנסיה לה הייתה זכאית האישה.

     

    האם הפנסיה משולמת גם לאחר הגירושין ?

     

    בוודאי חלקו של בן  הזוג בפנסיה של רעהו מובטח לאחר כאמור לכל ימי חייו שלו הן בזמן נישואי הצדדים והן לאחר הגירושין , כאשר נהוג לתבוע את החלק היחסי מיום הפירוד מה שנקרא המועד הקובע באופן רטרואקטיבי .

     

    איך מחשבים את החלק של בני הזוג בפנסיה ?

     

    ברגיל בית המשפט ממנה אקטואר שהוא רואה חשבון מוסמך באקטואריה המחשב את כלל הפנסיה שנצברה מאז הנישואין ועד המועד הקובע ומכך נגזר החלק  היחסי של בן הזוג השני שלגביו נרשמת הערה בפני קרן הפנסיה על פי פסיקתא שמכין אותו אקטואר ולפיה קרם הפנסיה משלמת את חלקו של בן הזוג ישירות בבוא העת עם הבשלת הזכות כשלעצמה .

     

    האם אפשר לחייב לפדות הפנסיה לפני המועד ?

     

    ממש לא. פנסיה יש לה  מועד קבוע לפי תקנון קרן הפנסיה ולא ניתן להקדים את התשלום לבן הזוג האחר. יחד עם זאת ככל ששני הצדדים מסכימים כי חלקו של בן הזוג הלא רשום ישולם מראש באמצעות היוון מיידי של כלל הזכויות ניתן כן לעשות חישוב מדוייק לתשלום חד פעמי מראש .

    "זכותו של כל אחד מבני הזוג למחצית מן הזכויות שנצברו על ידי בן זוגו החל מיום הנישואין ועד למועד הקובע ובכלל הזכויות זכותו של כל צד למחצית זכויות סוציאליות ממקום העבודה, זו זכות המוכרת בדין, ואולם הזכות ניתנת למימוש רק בעת הבשלתה כפי שנקבע זה מכבר על ידי כב' השופטת נתניהו בעניין זה בע"א 809/90 לידאי נ' לידאי פ"ד מו (1) 602, עמ' 611-2 "זכותה של המשיבה בכספים אלה תמומש רק בעת הגיע מועד מימושן על ידי המערער".

     

    האם יש קשר בין הפנסיה ובין הכתובה המגיעה לאישה?

     

    כן . אישה הזכאית לכתובה מבעלה על פי החלטה של בית הדין הרבני לא יכולה במקביל לקבל גם את חלקה בזכויות הסוציאליות של הבעל לרבות בפנסיה העתידית  וגם את הכתובה , וזאת מתוך הכלל "אין כפל תשלומים" לפיו האישה תהיה זכאית לסכום הגבוהה מבין השניים .

     

    מחפשים עורך דין ענייני משפח בצפון  ?

    עורך דין מומחה בדיני משפחה ,עורך דין מומלץ בדיני משפחה ידאג לתת לכם מענה מקיף שלא תפספו זכויות לפי החוק  . המאם חליחל עורך דין ונוטירון מומחה בענייני משפחה בצפון לקבלת יעוץ משפטי מקצועי משרד עם ניסיון רב שנים בתחום  .

     

    לקביעת פגישת ייעוץ

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר



      מאמרים נוספים

      ניכור הורי ומשמורת

        האמא מנעה קשר עם האב- הילד עבר אליו   הקדמה :   שאלת משמורת הילדים והסדרי הראיה עימם הינה סוגיה שיכולה להיות קלה ביותר לפתרון ככל ששני ההורים אכן...

      המשיכו לקרוא >

      לקביעת פגישת ייעוץ

      השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

        קידום אתרים לעורכי דין
        Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support