Facebook Whatsapp

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    תסקיר רווחה – תסקיר עו"ס לסדרי דין

     

    משמעות תסקיר מלשכת הרווחה ?

     

    כשמתנהלים הליכים משפטיים בין הורים בנוגע לזמני השהות , משמורת ילדים וכל הכרוך בכך ובהעדר הסכמות, בית המשפט או בית הדין הדתי מורה על הזמנת תסקיר עו"ס לסדרי דין מלשכת הרווחה בה מתגוררת המשפחה או במקום בו מצוי הקטין שבעניינו מתנהל הסכסוך.

     

    תסקיר רווחה – חשיבתו ?

     

    תסקיר מלשכת הרווחה הוא כלי חשוב מאד לצרכי ההכרעה במחלוקת בין בני הזוג , והוא נחשב כזרועו  הארוכה של בית המשפט הואיל והעובדים הסוציאליים ברווחה נפגשים עם הצדדים שעות ארוכות בתקווה להסיק מסקנות מה באמת ייטב לילדיהם ובסופו של דבר מגישים תסקיר ובו המלצות בעניין משמורת הילדים ובעניין חלוקת זמני השהות .

     

    ההכרעה בדבר טובתו של הקטין מבוססת, מטבע הדברים, על מכלול הראיות המונחות לפתחו של בית המשפט, ובכלל זה על חוות דעת מומחים מקצועיים, להם יש את הכלים המתאימים, המומחיות המקצועית והניסיון הדרוש.

     

    "חוות הדעת מהוות חלק חשוב ומשמעותי של מסכת הראיות שבפני בית המשפט, על בסיסה יגבש את תמונת המצב העובדתית בה הוא מכריע. חוות הדעת הן ההופכות את "טובת הילד" ממושג ערטילאי ואמורפי, לבעל ממשות ותוכן קונקרטי. …המומחים הינם ברי הסמכא באשר לקביעת טובתו של הילד במישור הרפואי, הפסיכולוגי, או בכל תחום אחר לגביו מונו." (בע"מ 27/06 סעיף 14 לפסה"ד).

     

    ככלל, במקרים בהם בית המשפט מתרשם מרמתו המקצועית של המומחה, יסודיות הבדיקות שנערכו על ידו, וניתוח מעמיק של כל הנתונים הצריכים לעניין, כי אז ראוי לייחס משקל רב להמלצות המומחים, אלא אם קיימים טעמים של ממש לסטות מהמלצות אלה. ראה "בהיעדר ראיות בעלות משקל לסתירת האמור בחוות – דעת המומחים ייטה בית המשפט לאמץ את מימצאי חוות – הדעת ומסקנותיהן" (רע"א 4575/00 פלונית נ' אלמוני פ"ד נה (2) 321, 332 (2001))".

     

    ברי כי עמדת המומחים המקצועיים הינה לעולם בגדר המלצה בלבד וההכרעה הסופית בעניין המשמורת הינה בידי בית המשפט לו נתון שקול דעת שיפוטי עצמאי לפסוק בעניין, תוך שמוש בכל הכלים העומדים לרשותו, ו – "תוך שהוא מדריך עצמו בניסיון החיים, בשכל ישר, ברגישות ובהבנה למצבו המורכב של כל אחד מן המעורבים בעניינים אלה" (בע"מ 27/06 לעיל) .

     

    האם אפשר להתנגד למסקנות תסקיר עו"ס?

     

    האמור בתסקיר מהווה סוג של חוות דעת מומחה מטעם בית המשפט וניתן לומר כמעט ברב המקרים כי הוא מהווה סוג של "תורה מסיני" בעוד שני הצד שאינו רווה נחת ממסקנות והמלצות התסקיר יכול בהחלט לזמן את עורך התסקיר לחקירה בבית המשפט בתקווה לשכנע את בית המשפט לשנות מההמלצות , אלא שאין המדובר במהלך קל ופשוט ולרב נועד לכישלון ?

     

    האם עו"ס לסדרי דין שומעת את הקטינים?

     

    בדקך כלל לא שומעים קטינים ולא מערבים אותם אלא אם כן בית המשפט מורה על שמיעתם וככל שגילם מאפשר זאת בכדי לנסות להתחקות אחר רצונם ודעתם בהקשר לאופן חלוקת זמני השהות עם הוריהם, יחד עם זאת יש הבדל בין רצון הילד לבין טובתו ולא בהכרח דעתו של הילד תהיה קובעת במיוחד ככל שגילו צעיר יותר , כאשר לא אחת "רצונו" למעשה משקף רצון מי מהוריו בעודו מדבר מגרונו של אותו הורה מתוך אמפתיה או ההיפך מתוך חשש מאותו הורה.

     

    מה תפקידו של עורך דין משמורת ילדים ?

     

    עורך דין מומחה בדיני משפחה או עורך דין משמורת ילדים תפקידו מחד להמליץ ללקוחות שלו הכיצד להתנהג מול רשויות החוק לרבות העו"ס לסדרי דין , וכמובן להזהיר את הלקוח מפני טעויות הנובעות מפעולות בשל האימוציות הכרוכות בניהול הליכים בענייני משפחה, ולא באופן רציונאלי דבר העלול לפגוע בלקוח שלא תמיד מבין את השלכות דבריו או מעשיו אף אם בתום לב בעודו פעול לפעמים מכאב גרידא .

     

    מהו עיקרון טובת הילד?

     

    עיקרון טובת הילד הוא עיקרון על המנחה את בתי המשפט ואת הרווחה בזמן קבלת ההחלטה בשאלת משמורת הקטינים או חלוקת זמני השהות כאשר לא רצון האבא או האמא הוא החשוב אלא מה באמת טובת הקטין דבר המורכב מעקרונות רבים כאשר בבסיס הדברים כן ניתן לומר כי התפיסה העיקרית היא שטובת הילד להיות בקשר טוב ורציף עם שני הוריו ולא רק עם הורה אחד אף אם אחד מהם נתפס כהורה טוב יותר מרעהו.

     

    באשר לקביעת משמורתם של ילדים, העיקרון המכריע הוא עקרון טובת הילד, והוא העומד כעיקרון ראשון במעלה דנ"א 7015/94 היוהמ"ש נ. פלונית, פ"ד נ (1) 48 (1995).

    ראה גם, בע"מ 27/06 פלוני נ' פלונית סעיף 11, טרם פורסם, ניתן ביום 1.5.2006 : "עקרון על הוא זה והוא ניצב כעיקרון מנחה בודד בסוגיות משמורת ילדים, מבלי שיישקלו לצדו באופן עצמאי שיקולים אחרים".

    הכללים המנחים בנושא סוכמו היטב בע"מ (חי') 384/06 ו' נ. ו', מיום 28.3.07, שם נאמרו הדברים הבאים :

    בבוא בית המשפט להידרש לסוגיית משמורת הילדים, עליו לשקול, בכל מקרה ומקרה, את טובתו הקונקרטית של הקטין שעניינו נדון בפניו (ראה בג"ץ 5227/97 דויד נ' בית הדין הרבני הגדול בירושלים פ"ד נה (1) 453 (1998)).

     

    מחפשים עורך דין ענייני משפחה מומלץ בצפון ?

    עורך דין המאם חליחל , עורך דין מומחה בענייני משפחה וגירושין  ,עורך דין מומלץ בדיני משפחה בצפון ידאג לתת לכם מענה מקיף שלא תפספסו זכויות לפי החוק  . המאם חליחל עורך דין ונוטריון מומחה בדיני משפחה וגירושין בצפון לקבלת יעוץ משפטי מקצועי משרד עם ניסיון רב שנים בתחום  .

     

     

    לקביעת פגישת ייעוץ

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר



      מאמרים נוספים

      סכסוך בין הורים לילדים

                                          של מי הבית הזה!! של האבא או של הבן ? הקדמה: לא אחת הורים המעוניינים לעזור לילדים שלהם מאפשרים להם לבנות יחידת דיור מעל ביתם או...

      המשיכו לקרוא >

      לקביעת פגישת ייעוץ

      השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

        קידום אתרים לעורכי דין
        Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support